En himla dyr säkerhet

En grej som jag absolut inte förstår mig på är varför folk kan köpa stigbyglar för flera tusen riksdaler? 
Fine att dom möjligtvis har en lite bredare plånbok, men jag förstår mig fortfarande inte på grejen.. Varför funkar inte "normala" stigbyglar för några hundralappar? Jag anser att sanningen har blandade tvister vad gäller den saken.. Dels så kan det vara ett "finare" märke som möjligtvis används av toppryttare runt om i landet och kanske till och med världen. Och den andra anledningen kan vara att man väljer det dyrare alternativet för att man automatiskt tror att utrustningen är bättre, vilket kan vara fallet i vissa stunder. Men jag menar, ett par stigbyglar? Dom används på samma sätt och har en likadan funktion som alla dom hundratals övriga har. 
 
Jag har faktiskt kikat runt på dessa dyra stigbyglar för att läsa vad det står i deras produktbeskrivning. Och på ett par stod det följande "En stigbygel av yppersta kvalité och funktion med största säkerhet i fokus." Då ställer jag frågan - Vill dom inte att alla ska ha en sådan stigbygel med "största säkerheten i fokus"? Och att en sådan säkerhet ska vara så förbannat dyrt kan man ju diskutera vidare om. 
 
Er åsikt kring detta? 
 

OBS! Bilderna har ingenting med inlägget och göra :)

Kommentarer
evie säger:

Det är ju som med allt annat, det finns säkerhetsstigbyglar och så finns det dyrare säkerhetsstigbyglar - fint ändå att utbudet är så pass stort! Själv köpte jag mig ett par Sprenger system 4 stigbyglar för att jag fick ont i knän och höfter och tycker att de var väl värt pengarna!

Svar: Jo absolut är det så! I mina ögon är det skillnad på att köpa en speciell sort om man hade som dig tex - ont i knäna, än att köpa ett par stigbyglar endast för det fläshiga märkets skull hehe :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-03-02 | 14:41:46
Bloggadress: http://evieastrom.se
Alice säger:

Enklaste slutsatsen: Hästmänniskor är konstiga.

Nej men det är ganska sjukt hur mycket pengar vissa lägger på en sådan sak, håller med om det du säger "De används på samma sätt och har samma funktion." Tror de oftare har högre pris p.g.a. märke och inte säkerhet.

Svar: Ja det håller jag absolut om, det sistnämnda du sa angående pris och märke! Så sant :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-03-02 | 20:27:19
Bloggadress: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Linnea säger:

Håller helt med dig angående detta! Jag visste faktiskt inte att det ens fanns så dyra stigbyglar. Helt klart ovärt! Och som du säger, säkerheten borde vara i fokus på alla stigbyglar, oavsett pris!

Svar: Ja exakt! Sen kan jag förstå att stigbyglar med något fläshigt märke kan vara dyrare.. Men jag förstår mig inte på när dessa kan kosta flera tusenlappar!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-03-02 | 21:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback