Kalla tider väntar oss

Snart är vintern här.. eller snart och snart, men nångång så drar kylan igång och snön lägger sig lätt och tätt på marken. Och till dess så behöver jag inhandla ett vintertäcke till Mack. Och jag har sett väldigt många täcken med hals och har därför börjat undra lite om det finns ett bra syfte med de? Läste även en tråd på nätet som handlade om just vintertäcken med hals, intressan läsning kan jag be och få tala om! Hur som helst så jag kikat på vintertäcken på ett par hemsidor, och det är ett täcke som föll mig i smaken. Och tro det eller ej så finns det på Hööks, så hur smidig vore inte de liksom. Dessutom så var täcket extra "bekvämt" framme vid bogen m.m för att undvika skav. Och det tror jag skulle passa bra på Mack då han är rätt känslig mot just skav och liknande. Han fick ju t.ex skav från sitt flugtäcke i somras därbak vid sidan om magen, så det är nog bäst att vara på den säkra sidan! Dock är priset inte lika roligt som själva täckes-letandet är.. 1.299kr får man betala för de täcket som jag har kikat ut. Men å andra sidan så har dom just nu 15% rabatt på hästtäcken så man kanske borde slå till? Och sedan är de kanske så att man får kvalité efter prisklass och då kan det vara värt att hosta fram den summan. 
 
Nu vill jag gärna höra: Vad har ni för vintertäcke till era hästar?
Som ni kan se så är det extra vaddering vid hals och manke. 

Kommentarer
Elin säger:

Det där täcket ser ju jätteskönt ut :) Det brukar ofta vara bra passform när de går upp en bit över manken, så som det på bilden gör. Angående halstäcken så finns det forskning som säger att hästar inte avger särskilt mycket värme från halsen och att halstäcken därför är onödigt, även om de är klippta på halsen. Bra artikel: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm

2013-09-29 | 10:19:34
Linn säger:

Jag är så irriterad över att det är helhals på alla täcken nu för tiden :@ Jag vill själv bestämma när hästen ska ha hals eller inte, exempel när det ska vara storm ute hela dagen anser jag att täcke med hals är en bra grej för då minskar risken för att väte tränger in vid bringan och bogen.

Är helt förälskad i det täcket och haft funderingar på att köpa det, men ska köpa en hel drös med nya täcken.Leasat en häst och såklart ska den ha en annan täckes storlek och så ska han också klippas = fler täcken.. Så jag letar för fullt efter täcken med bra kvalité och billigt pris. Det jag har tänkt köpa är ett Tyfon täcke 400g från börjes, brukar sitta bra och ha väldigt bra kvalié (y) Har två Himalya täcken från börjes och har hållit i snart 5 år. Sedan ska jag köpa ett Amigo täcke 200g, men gillar inte knäppning fram D:

Om du köper detta täcke måste du berätta vad du tycker om den! :)

MVH från en som letar efter täcken som en tok.

Svar: Jag håller med dig! Tycker dock det är riktigt bra med täcken som säljs utan hals och som man kan köpa en hals till separat. Jag köpte ett annat täcke från Börjes med 400gram. Och de satt ruskigt bra på hästen, dock inte testat de ännu då det fortfarande är för varmt ute :) Hoppas du hittar bra och prisvärda täcken till din häst!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-09-29 | 11:35:46
Bloggadress: http://Rebelions.blogg.se
Karolina & Lucero säger:

Jag har förra modellen av det täcket, fast regntäcke. Se bild: http://warnmarks.se/wp-content/uploads/2012/03/DSC_3919.jpg

Och jag måste säga att detta är det bästa täcket jag någonsin ägt! Jätte bra passform och hästen älskar det också.

Det är 100g fodring i mitt, men jag kunde inte ha på det när det var lite varmare ute, ej över 0-gradigt för då blev han svettig och då var han precis importerad från spanien och inte alls så pälsad. ;) Det håller alltså ganska tätt och andas inte riktigt så mycket som man kanske hade önskat. Men under kallare dagar var det ju perfekt!

Svar: Jaha där ser man! Låter ju riktigt bra med andra ord :D Så himla skönt när man hittar täcken som både funkar och passar helt utmärkt på hästen!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-09-29 | 17:36:25
Bloggadress: http://caballosdekaro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback