Ett viktigt ord

Vissa problem som jag både har läst om, sett på tv och i verkligheten är att det fattas en grej mellan häst och ryttare. En väldigt viktig del som kan sätta många pusselbitar på plats. Kommunikation. Det kan handla om att en häst drar iväg och skiter fullständigt i den person som leder den, en häst som kan vara osäker vid ridning/hantering, eller en häst som inte vill gå på en transport osv osv. Och det jag tycker att alla egentligen bör lära sig är Natural Horsemanship. Läran om att hästen ska se dig som sin ledare, du ska vara bossen som ger en trygghet tillbaka. Ni som har följt bloggen ett tag har säkert läst om att det är just de som jag tränar i mellanåt med Jenka. Vi har kommit så långt som att hon följer efter mig lös i paddocken, stannar när jag stannar, backar jag så backar hon. Fastän hon lika gärna kunnat gå till kanten och äta gräs. Faktum är att den första positionen som vi fick lära oss som gör hästen underlägsen är när man som människa går ett par meter framför den. Den ska alltså gå bakom en och absolut inte gå om - då tyder det på att den inte ser en som en ledare och alltså så kliver den "på en". Och tro det eller ej, men den sämsta positionen är när man går bredvid hästen.. som vi flesta nog brukar göra när man tar in den från hagen m.m. 
 
Med NH så lär man sig kommunicera med hästen på deras vis - på hästspråk. Och med hästspråk så menar jag vad man säger med sitt egna kroppsspråk. Det jag vill komma fram till med detta är att en häst som bara går på och inte respekterar en för fem öre kan vara farlig inte bara för en själv utan för ens omgivning. Man kanske tappar den så att den blir lös, man kanske blir trampad utav den.. Och till er som känner igen er i detta eller kanske bara en anings pyttelite så kan jag starkt rekommendera att ta kurser i Natural Horsemanship. För det ger så himla mycket och man är själv med om resultat och framsteg som blir av. 
 
Jag kommer definitivt börja träna NH med min nya häst. Mitt mål är att han ska bli lika duktig som Jenka inom detta och självklart kommer ni kunna följa även den resan på denna bloggen! 
 
 
Är det någon utav er som tränar detta?
 

Kommentarer
Vera säger:

Fin blogg

Svar: Tack så mycket!:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-06-22 | 16:38:05
Bloggadress: http://justmy.blogg.se
Friskey säger:

Bra inlägg, jag tränar ofta "nh" med min häst, fast lite annorlunda. Jag har en kategori på min blogg som heter intelligent horsemanship, där kan du lära dig mycket :D

Svar: Vad kul och höra! Jaså gör du? Vad spännande, då måste jag kika i den kategorin:D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-06-22 | 17:54:45
Bloggadress: http://friskey.horseworld.se
Ponnydressyr - Sara säger:

Åh vad fin! :)

Svar: Ja hon är otroligt fin :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-06-22 | 18:44:14
Bloggadress: http://ponnydressyr.se
Elin Karlsson säger:

Älskar din blogg!

Kolla gärna min och kommentera om du har lust! :)

Svar: Tusen tack! Absolut kan jag titta:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-06-22 | 19:28:53
Bloggadress: http://elinkarlson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback