Problem?

Hej på er! Har ni fått sportlov än? Jag fick sportlov redan igår och har utnyttjat dagen och dagsljuset och fotat i hagarna. Medan jag fotade tänkte jag lite på olika problem man kan ha med sin häst. Lastningsproblem, hantering till hands, problem i hoppning, aggressivitet o.s.v.
Jag har ju inte haft så mycket problem med Lykke Li, det vi har haft är ju att hon har blivit bufflig och velat busa när vi sprungit. Hon har helt enkelt sett det som en lek. Till en början testade jag det mesta. Jag tryckte tillbaka (vilket inte var bra då jag gav henne signaler att jag också vill busa), jag använde rösten och jag försökte tråka ut henne genom att inte ge henne någon uppmärksamhet. Inget av detta funkade utan jag upptäckte tillsist att för min del hjälpte det när jag stannade. Varje gång hon puttade till mig eller försökte springa före mig stannade jag. Det var en tydlig signal och hon har nu insett att det är roligare att lyssna och få springa än att inte lyssna och hela tiden få stanna. 
Har ni några problem med era hästar? Hur jobbar ni för att träna bort problemet?
 
 
/Selma

Kommentarer
Anna säger:

Har inga problem med mina hästar och för det så har jag gjort allt i hästens egna takt, tagit det lugnt och aldrig ta ett steg frö fort. Vara noggrann och se till att hästen litar på mig ;)

Svar: Vad härligt!! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-15 | 14:12:06
Bloggadress: http://stallnorm.blogg.se/
Jackie säger:

Haha jag har haft världens roligaste problem med min förra häst haha! Först kunde jag inte komma upp på henne. Hon gick iväg och sparkades ibland så oftast fick vi vara två. Var omöjligt att rida själv haha! Sedan när det försvann började hon backa istället för att gå framåt. Gick inte heller att rida själv så jag fick alltid ha min bonuspappa som gick med oss i ett tag. Så klart jobbade vi vidare och jag fick ignorera att bockningar hon utsatte mig för men sedan släppte det o vi kunde njuta av sista tiden tillsammans - ston är bara för bitchiga iblan :D
btw: om du vill se underbara bilder från Berlins akvarium borde du trycka in dig här http://jackieie.blogg.se/2013/february/berlin-maj-2012-klassresa.html Jag har valt ut några av mina favoriter från resan som jag, tillsammans med min förra klass, gjorde i maj förra året. Hoppas att du kikar in och att du har en trevlig helg!

Svar: Ojoj! Haha, vad skönt att ni fick det ganska lugnt i slutet iallafall! Ston har verkligen attityd haha! ;)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-15 | 18:12:54
Bloggadress: http://jackieie.blogg.se
Moa A - hästar, fitness, foto säger:

Hejsan, gullig blogg du har!
Just nu har jag frågestund på min blogg
ALLA som ställer en fråga får en LÄNKNING på min blogg Moaandersson.se
kram på dig <3

2013-02-15 | 19:51:42
Bloggadress: http://moaandersson.se
Cissy säger:

Hästen ser ut som en ängel. En änglahäst hihi! Jättefin:')

Svar: Ja, hon är helt magsikt vacker! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-15 | 19:58:51
Sanna säger:

jag har sportlov nu och nästa vecka, riktigt gött! (:

Svar: Härligthärligt!!:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-15 | 20:14:02
Bloggadress: http://justcrazy.blogg.se
Sanna säger:

Jag fick mitt sportlov förra fredagen :) Men ska ut på praktik nu i 4 veckor och börjar inte föräns på onsdag! ^^

Svar: Härligt! Vart ska du praktisera? :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-15 | 20:16:53
Anonym säger:

jag fick sportlov idag och det var väldigt skönt att få! Hoppas du får ett bra sportlov!:D

Svar: Vad härligt!! Ja, tack detsamma du! :D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-15 | 20:19:51
Sarah D. säger:

Hej!
Mitt sportlov har varit nu :P x(
Har inga problem så, min ponny står gärna i boxen och gnager på kanterna, (biter sönder kantskydden i metall eller vad det nu är!)Och så kan hon "smålätta" ibland, men, det är ju inte så mycket att göra åt! x)

Svar: Åh, hoppas det var bra iaf!Vad skönt med en ändå så problemfri ponny :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-15 | 20:39:39
Fanny J säger:

Mitt sportlov började idag :)
Min ponny sticker i galoppombytena. Jag kör mycket bakdelsstärkande arbete, och mkt kort trav och kort galopp, mycket muskelarbete, och nöter bytena såklart ;)

Svar: Härligt!!Det låter som en bra metod att träna bort problemet!:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-15 | 21:06:45
Bloggadress: http://fannyjeppsson.blogg.se
Molly Bergström säger:

Heej :) Hoppas jag inte stör.
Tänkte bara fråga om du ville kika in och svara på min fråga (hästrelaterat) på min blogg :) Är intresserad av vad folk tycker och tänker angående det som hände idag i ridhuset :P

Stor kram och hoppas du får en fortsatt finfin fredagskväll!

2013-02-15 | 21:41:51
Bloggadress: http://mooollys.se
Noomie Sundell säger:

Vilken UNDERBAR bild. :') Hade lätt velat ha en stor tavla med den bilden hängandes på väggen här hemma.

Svar: Men ÅH vad glad jag blir!! Tack snälla du!!! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-15 | 22:15:41
Bloggadress: http://lexx.blogg.se
Ninni säger:

Fin och gullig häst!

Svar: Ja visst är hon?:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-15 | 23:28:06
Linnea säger:

Jag fick sportlov i fredags eftermiddag. :) Jag har problem med min häst. Man kan inte ta in han ensam från hagen in till stallet utan någon annan häst. Dessutom är han jättenvis och jobbig när man rider ut ensam med honom. På grund av det så har jag slutat med ridningen. :/

Svar: Vad skönt! Åh, vad tråkigt att en sån sak kan bli så avgörande! :/
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-17 | 12:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback