Redigering

I fredags la Jenny upp ett inlägg där hon visade hur hon redigerar bilder, så jag tänkte göra detsamma. Jag använder mig av Photoshop CS6, den senste versionen av Photoshop som jag har fått via skolan. Som många av er skrev i kommentarerna så håller jag fullständigt med om att det absolut inte får bli överdrivet. Jag är helt emot att ändra om former och sånt, jag brukar endast lägga till extra skärpa, kontrast och evetuellt lägga till fotofilter som gör så att man kan få bilden varmare eller kallare beroende på hur man vill ha den. Med bilder vill man ju oftast förmedla känslan som man hade när man tog bilden och oftast blir resultatet i kameran aldrig riktigt så bra som man såg motivet med egna ögon. Kameran kanske inte lyckas fånga skärpan i ögonen eller den tydliga kontrasten mellan håret och bakgrunden, så att redigera bilder är absolut ett plus så länge man inte gör om bilden helt. 
Här är en bild jag redigerat. När jag tog den här bilden hade jag känslan av en varm men mulen dag. Fokuset ska ligga på skylten och dasset. Jag tyckte inte att jag fick fram det i orginalet så jag valde att redigera bilden så att den ser ut som jag såg det med egna ögon. 
 
Före:

Håller ni med om att det är en ganska platt och tråkig bild? Eftersom bakgrunden är ljus så snor den åt sig en del fokus.  
 
Efter:

Djupare färger och bilden blir roligare, utan att jag gjort speciellt mycket med den. Totalt sett tog det 5 minuter att redigera den såhär. (Självklart kan jag göra det bättre, men då måste man ha ork att sitta länge)
 
 

Ja, det var väl det jag tänkte visa er. Jag lägger upp ett inlägg där jag visar en överredigering om ett par minuter. Har ni frågor om redigering så svarar vi gärna.
Ha det gött så hörs vi. 
 
/Selma

Kommentarer
Jen & Johnny säger:

Snyggt jobbat!

Förresten, kolla gärna in min nya blogg! Har precis köpt min första häst! :) /Jen f.d. Hästterapi

2012-09-18 | 18:38:11
Bloggadress: http://johnnyochjag.blogg.se
Isabelle säger:

Nej det är faktiskt inte mycket som behövs för att bilden ska få "liv" :)

2012-09-21 | 13:58:57
Bloggadress: http://dressyrisabelle.blogg.se/
Selma säger:

Bra blogg. Jag gillar namnet selma! ;) Heter också det. Vad heter du i efter namn?

2012-09-22 | 20:53:15
Bloggadress: http://selmahodziiics.blogg.se
HannaS säger:

Heej sötis! riktigt snygg blogg, kika gärna in på mig också :) Kram!

2012-09-22 | 22:08:19
Bloggadress: http://hannaasalomonsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback