Morgonpass

Idag var jag verkligen uppe med tuppen redan vid halv 8. Kom hem för en liten stund sedan från stallet där både jag och mamma red ett pass i paddocken med Jenka. Det blev en lång och sansad uppvärmning som i slutet innehöll serpentinbågar i trav med inslag av halt vid medellinjen, resultatet blev kanon - en oerhört mjuk och fin häst! Till slut hade jag ingenting att hålla i händerna, kändes det som, då Jenka gick i ett fint tempo i en väldigt fin form. När hon hade mjuknat upp och kändes fin började vi att rida dressyrprogrammet. Visserligen har jag tävlat i samma program för några år sedan så dom flesta momenten kom jag ihåg. Mamma filmade under tiden vilket är bra eftersom man då kan kolla på filmen om och om igen för att upptäcka eventuella missar/fel. Vi jobbade också med galoppen som visade sig gå otroligt bra! Hon var kvick i galoppfattningarna och flöt på i ett fint tempo. Visserligen måste man hålla igång henne samtidigt som man inte vill få henne för lång - men det fungerade fint! Avsaktningarna gick också relativt bra, det gäller att vara med och bromsa upp henne direkt så att hon inte flänger runt i någon okontrollerad trav. Men det gick som sagt bra och jag fick ner henne direkt i ett fint tempo från galoppen främst då i höger varv, dock var det lite svårare i vänster varv men det gick tillslut! 

Det var en trött Jenka som jag skrittade av på marken utan sadeln som jag tog av. Verkligen en svettig häst, haha! Medans vi gick runt i paddocken tränade vi lite på NH (Natural Horsemanship), när jag stannar ska hon också stanna och detta är hon oerhört duktig på! 






Invigde dom nya handskarna från Hööks idag.
Otroligt sköna och jag fick ett mycket bättre grepp i dom än i mina förra!

/Jenny

Kommentarer
Daniela säger:

Svar: Kommer du ihåg vad den senaste svensken fick för straff/procent? :) Jag har glömt det :/

Svar: Tyvärr inte, gick bort en stund för att göra i ordning mat. Men en delad första plats samt en 10:e plats ligger dom svenska ryttarna på:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-07-29 | 14:38:19
Bloggadress: http://powerpony.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback