Så kallade "Ponnymammor"

Vad är det som definerar just Ponnymammor enligt er? Jag kom att tänka på detta då det var väldigt många föräldrar, i majoritet mammor, som nästan skröt och pratade på om sin dotter eller son. Och det var inte så att dom var diskreta när dom pratade, nej nej utan dom skulle verkligen prata högt och tydligt så att det kanske var några människor runtomkring som hörde. Jag kan rabbla upp flera exempel på detta som jag hörde och såg under Globen Horse Show, ett exempel var när en mamma frågade sin dotter "Vill du spela med A-LAGET imorgon?" Snacka om att hon var övertydlig när hon uttalade "A-laget". 
 
Detta är endast ett exempel på vad jag hörde under lördagens show. Och är det så att vissa mammor vill få sitt barn att framstå som "bättre"? Och minst sagt få dom att framstå som "bättre" när man är på stora evenemang med mycket folk runtomkring. Är det verkligen så? För vissa kanske har hört begreppet "Ponnymammor" cirkulera runt på nätet, att det är dom som tittar med konstiga blickar, viskar, skrattar, dömer en osv. Och om man agerar på detta sättet som en förälder .. då ligger man på en väldigt låg nivå enligt mig. 
 
Men självklart finns det Ponnymammor som absolut inte agerar på samma sätt som ovanstående. Utan dom agerar på ett moget sätt, enligt mig, och varken tittar ner på eller dömer någon annan ryttare. Och det är just på de sättet som jag tycker att alla föräldrar ska agera och därmed vara en bra förebild på köpet.
 
Vad är din åsikt gällande dessa "Ponnymammor"?
 
/Jenny

Kommentarer
Elin säger:

Hej! Sjukt snygg blogg! Åå vilken sööt shettis!❤

Kolla gärna in på min helt nya blogg och lämna någon kommentar!:-) K R A M❤

Svar: Hejsan! Tack så hemskt mycket över dina fina ord gällande både våran blogg och den ursöta shettisen! Kram❤
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-17 | 13:53:55
Bloggadress: http://Nattstad.se/elliyy
Martina säger:

För mig var min mamma ett typ exempel på ponnymamma. Hon ställde alltid upp och skjutsade till ridningen. Hon satt i det kalla ridhuset och tittade på. Hon stöttade mig för att jag tyckte det var kul. Hon fanns alltid där när jag behövde henne. :)

Bra blogg förresten :)

Svar: Åh, det är verkligen härligt att få läsa om dessa ponnymammor och självklart det du skrev om din mamma som agerar på ett positivt sätt och är där för barnets bästa! All tid dom lägger ner för att få se sitt egna barn lyckligt, det är fantastiskt rent ut sagt! Tusen tack Martina! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-17 | 14:47:05
Bloggadress: http://wassberger.blogg.se
Lina säger:

Finns två olika sorters av ponnymammor liksom. En som agerar på ett moget sätt som du skrev o en annan som agerar på ett omoget och väldigt lågt sätt. Bra skrivet!

Svar: Jo men visst är det så! Det finns nästan alltid en dålig respektive bra sida av varje sak på denna jord. Tack tack! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-17 | 17:38:26
Friskey säger:

Som tidigare sagt, det finns två typer av ponnymammor.
1. Den som alltid ställer upp, skjutsar och hjälper till fast man kanske själv är rädd. Barnet får göra det på sina villkor så länge man vill och tycker ridning och hästar är kul.
2. Ponnymamman som nästan TVINGAR sitt barn upp i sadeln och puschar på. Ponnymamman som drar iväg sitt barn på tävling för att "det visst är kul". Och i detta fall kan istället barnet själv vara mycket rädd för hästar men blir ändå nästan tvingade till att rida för att mamma vill.

Svar: Jag kan inget annat än att hålla med dig i det du skrev! Det finns ju oftast både dåliga respektive bra saker i varenda sak på denna jord :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-17 | 18:55:19
Bloggadress: http://friskey.spotlife.se
Matilda och Selma säger:

Hejsan, super fin blogg! Kolla gärna in våran och lämna en kommentar! :)

Svar: Tusen tack! Absolut kan jag kika in på eran blogg :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-17 | 19:21:17
Bloggadress: http://equestrians.webblogg.se/
Olivia säger:

Minns ett samtal min mamma hade med en annan mamma på en div 2 hoppning för något år sedan. Den andra mammans dotter hade fått armen ur led och hennes mamma sa då till min mamma "nu förlorade laget sin bästa ryttare", på fullt allvar. Det var inte framför dottern så att hon skulle känna sig bättre eller liknande utan det var mitt i bland alla de andra ekipagen. Sånt stör mig...

Svar: Nej usch, det där är ännu ett exempel på hur lågt en person kan sjunka. Och att denna personen i detta fallet är en fullt vuxen och dessutom en förälder gör inte saken precis bättre. Riktigt trist för dom andra ryttarna att få höra det, usch och fy. Jag kan definitivt hålla med dig om att det är någonting som även stör mig!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-17 | 19:30:56
Bloggadress: http://oliivianilsson.blogg.se
eira ♥ säger:

Galet så fin polle, helt makalös. Toppenfin bild!
Själv har jag aldrig hört begreppet "ponnymamma" förut, men känner ingen på beskrivningen. Tycker vissa då så kallade ponnymammor kan vara oerhört frustrerande, har nämligen hört liknande exempel flera flera gånger! Stackars barn!
Kram :)

Svar: Javisst är hon fin? Tusen tack fina du! Jag håller fullständigt med dig, vissa ponnymammor kan verkligen vara frustrerande och agera på helt fel sätt, enligt mig. Kram på dig:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-17 | 22:43:39
Lovisa säger:

Min åsikt om "ponnymammor" Det är väll att dom ska vara nöjda med sina ungar men dom ska ändå ha respekt m.m och med respekt menar jag typ att dom ska kunna trösta ungen om ungen inte vinner och kommer på 1:a plats. Jag va och kollade på en tävling på ett stall jag red på innan. Då var det en mamma som skällde ut sin dotter för att hon hade kommit på 2:a plats... Den ungen va jätte duktig. Hon va ca: den minsta på hela tävlingen och hoppade 70-80 cm på sin ponny och kom 2:a. Jag tyckte att hon va jätte duktig men hennes mamma sa bara, "Du skulle ha vunnit, du kan bättre än så. Jag är besviken på dig"

Med det ville jag säga (eller aa xD Skriva) att som mamma ska man stötta sin unge, visst man kan tycka att dom är duktiga, men det finns alltid dom som är bättre :) Det är ju för att man har ridit olika länge :)

Vil också tala om att bilden är sjukt söt :D Gillar den stort :)

Svar: Jag kan inget annat än att hålla med din åsikt kring detta, jättebra skrivet! Dock väldigt synd att vissa föräldrar endast tänker på att ungen ska vinna, annars blir dom, precis som du skrev, besvikna. Riktigt synd! Åh haha tack så mycket!:D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-18 | 08:19:12
Bloggadress: http://lovisasvard.blogg.se/
fanny & Filippa-hästblogg säger:

Fin bild ! ♥ Allt bra?!

Svar: Tusen tack! Jadå allt är fint med mig:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-18 | 21:06:58
Bloggadress: http://syrrornaenstrom.blogg.se
Anna säger:

Fin blogg!
Kolla gänra in på min och säg vad du tycker om min nya design :D

Svar: Tack så mycket! Absolut kan jag kika in:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-20 | 11:24:45
Bloggadress: http://foderponnyn.webblogg.se
Maja F säger:

Jag måste säga att din blogg är underbart fin! Riktigt fina hästar du har också :)

Kramis :)

Svar: Tack så hemskt mycket, det uppskattas verkligen av att få läsa det! Kram:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-20 | 15:30:04
Alma säger:

Åh! Vilken fin blogg ni har! :D

Svar: Tusen tack fina du!:D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-20 | 15:35:45
Bloggadress: http://almathulin.blogg.se
Tette. säger:

Min mamma började som en ponnymamma, och nu har hon själv ridit i flera år. Världens mysigaste person!

Svar: Åh, vad härligt att höra!:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-20 | 23:52:05
Bloggadress: http://modemedveten.blogg.se/
Molly Rodin säger:

Det är väll lite storhetsvansinne tror jag. De flesta lever säkert genom barnen och sedan så handlar det ju om sport, och här kan ju en enskild person (eller ja, ekipage) vinna utan hjälp från ett lag och då gäller det ju att vara bra. Det är ju bra med stöd från föräldrarna men tycker det är fel att pressa barnen. :)

Svar: Ja absolut, jag håller helt med dig! Det är en sport och man ska absolut inte pressa barnen till skyhöga höjder/förväntningar:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-21 | 10:17:37
Bloggadress: http://mollyrodin.blogg.se/
elskardejh säger:

Ja asså ponnymammor stöter man ofta på å då ska dem hela tiden prata om vad dens barn gör osv. Men lite roligt är de när man hör hur 2 eller flera hamnar i en debatt om vad deras barn kan å gjort ;D

Svar: Ja men precis, jag håller helt med dig! Haha, ja det kan vara rena rama underhållningen att lyssna på!;)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-23 | 11:38:07
Rebecka säger:

Så himla mysig och fin blogg, älskar hur du har fått till allt. Kram/ Becca

Svar: Tack så hemskt mycket, vad glad jag blir! Kram:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2012-12-26 | 13:00:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback