Säkerhetsfrågor

Det här med säkerhet inom ridsporten har ju alltid varit omdiskuterat. Säkerhetsvästar, ridskor som kan fastna i stigbyglarna och självklart ridhjälmen. Först och främst måste jag ge mig själv kritik. Jag har varit rätt usel på att använda säkerhetsväst om inte hopping stått på schemat. Jag har även ridit i joggingskor ett par gånger när jag glömt ridskorna hemma trots att jag vet att det kan vara livsfarligt om hästen slänger sig för något och min fot fastnar i stigbygeln. Men för ungefär ett halvår sen satt jag och diskuterade detta med en vän när det slog mig HUR farligt det faktiskt är att inte skydda sig ordentligt. Vi kan säga att vi litar på vår häst till 110%, men det går inte att undgå att hästar är flyktdjur. Blir din häst riktigt ordentligt skrämd av något så kommer den göra allt i sin makt för att försöka fly. Den kanske slänger sig åt sidan, skenar ut på en väg eller reser sig. Det är i dessa lägen som det kan vara avgörande om du är säkert klädd eller inte. Låt säga att du (precis som jag gjort ett par gånger) glömt ridskorna hemma och inte orkar vända och hämta dem. Du bestämmer dig för att ta en lite lugnare uteritt och skippar även säkerhetsvästen då din häst vanligtvis brukar vara otroligt lugn och snäll. Men just denna gång kanske det är ett högljutt vägbygge som startats, eller ni kanske stöter på en mindre glad älg. Din häst blir skrämd då den är ensam och innan du vet ordet av det har den satt av i full panik mot en stor väg. Hade du haft ordentliga ridskor, en säkerhetsväst och en bra ridhjälm hade du hyfsat enkelt kunnat slänga dig av i farten utan att få några värre skador. Ett brutet ben på sin höjd. Men tänk om din fot glider igenom stigbygeln och du sitter fast. Kanske fastnar du när du är på väg att slänga dig av så att du släpar efter hästen? Och om du lyckas ta dig av och faller hårt mot marken kanske du lyckas punktera en lunga eller knäcka revbenen. Det kan även gå mycket värre än så. 
 Jag tycker att du nu ska ta en minut eller två och fundera över om det är värt att skippa säkerhetsvästen mot en eventuellt punkterad lunga eller ordentliga ridskor mot att bli dragen efter en skenande häst med foten fast i stigbygeln. 
 
Här får ni bilder på hjälmar och säkerhetsvästar som visar att man kan vara snygg och säker samtidigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback