Dagen började tidigt

Idag var jag i stallet tidigt då jag hade utsläppet. Men det gick snabbare än vad jag hade förväntat mig då det var fodrat och klart till två stall av tre när jag kom dit, vilket betydde att hästarna i stort sett hade ätit upp allting. Det var bara Mack's lilla stalldel som inte hade blivit fodrade så det fixade jag snabbt. Men sedan var det dags att sätta på alla täckena på hästarna, precis som vanligt, och därefter leda ut var och en till hagen. 
 
Jag kommer ihåg när vi var nyinflyttade i stallet med Mack. Vi kunde inte förstå hur vi skulle lära oss alla hästnamn, människors namn, alla bestämda hagar och boxplatser osv. Men det tar några dagar innan man kan rabbla upp alla hästnamn och få iordning på rutinerna liksom. Idag sitter det per automatik kan man väl ändå säga haha! 
 
Mack fick även ta bort sina vinterkängor idag för att istället få på sig vårskorna! Och det gick jättebra. Han har varit lite lurig med att sko då han gärna vill krångla och sätta ner hoven efter en stund, vilket blir lite svårt när den ska skos. Men dels så är hans boxgranne inne som sällskap och ger honom trygghet, och sedan brukar han få morötter när skorna ska slås på så att han får göra någonting annat sålänge. Så idag tog han endast ner en hov 2-3 gånger när hovslagaren skulle ta bort den gamla skon, men annars skötte han sig suveränt! 
 
Jag höll honom i grimskaft också då den förra ägaren berätta via sms att han tydligen inte gillar att stå fastspänd.. Det är verkligen ingenting som man märker av när man gör iordning honom i stallgången. Men det har funkat bra när hovslagaren har kommit och när jag har hållit i honom. Så nu sitter det fyra nya skor på lilla hästen! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback