Klickerträning

I julas fick jag och Mack ett par julklappar av min underbara medryttare, bland annat en klicker och hästgodis! Och en grej som jag tycker är så otroligt sött är när hästar pussar en på kommando genom att säga "puss" eller vad man nu använder för ord. Allra första gången jag försökte lära Mack så förstod han såklart ingenting.. Men tillslut fatta han vinkeln då han själv fick tänka efter vad det var han skulle göra för att de skulle klicka till och sedan få en godis - Just precis, att ge matte en puss!
 
Två dagar senare testade jag igen och då var han verkligen med på noterna! Det räcker med att jag ställer mig framför honom och säger "puss" så får jag en utav honom. Och under dessa sekundrar så är jag jättenoga med att hinna klicka med klickern såfort han gör rätt, sedan får han en godis som belöning. Dock håller han ibland på att pussas utan att man säger något kommando och då är det bara att ignorera tills dom slutar. Och därefter kan man be om en puss igen.
 
Härom dagen körde jag med klickern och pussar igen. Och i nuläget kan jag be om flera pussar i rad tills de klickar till, då slutar han på en gång för han vet att han har gjort rätt och kommer att få en godisbit. Hästar är inte dumma hörrni ;)

Brukar ni köra klickerträning med era hästar?

Kommentarer
hannah säger:

Super fin blogg! Ta gärna en titt in på min o ställ en fråga i min frågestund :) Hade betytt mycket ! Kram :)

Svar: Tack detsamma! Absolut kan jag kika in på din blogg :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-01-27 | 13:47:08
Bloggadress: http://www.dressyrhannah.blogspot.se
Angelica säger:

Har tänkt att börja med min pålle när han kommer tillbaka från fodervärden :) Han älskar att få lite hjärngympa så det skulle nog passa honom :)

Svar: Ja okej! Nämen där ser man, de låter jättebra! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-01-27 | 15:41:53
Bloggadress: http://angelchanelle.blogg.se
Elin säger:

Häromdagen när jag var i stallet stod han i boxen och försökte pussas (mycket försiktigt dock). Först fattade jag inte vad han höll på med. Men sen kom jag på att du lärt honom det, haha söthästen!

Svar: Hahaha oj då! Jadu, de är väl bäst att testa så kanske de dyker fram nå godis tillslut ;)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-01-27 | 18:15:21
evie säger:

Hm nej jag klickar inte... men har kompisar som gör det :) kanske provar på i framtiden... skulle ju kunna vara nått på C som är lite överaktiv i huvudet...

Svar: Jaha där ser man! Jo man kan ju alltid testa så får man se :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-01-27 | 20:34:42
Bloggadress: http://www.evieastrom.blogg.se
isabelle - hälsa & träning säger:

Vacker!!
Hoppas du har en bra kväll!

Kram,
Fitness by Isabelle

Svar: Tack så mycket! Kram :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-01-27 | 20:53:40
Bloggadress: http://fitnessbyisabelle.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback