Han "dissar" dressyren

I söndags skrev jag ett inlägg om hur kort och fin galopp Mack fick under tiden som vi hoppade. För mellan dom två hindrena á 24 meter så skulle vi få in 7 jämna galoppsprång. Och tror ni inte att vi till och med fick in 8? Om vi hade testat samma sak fast utan några bommar eller hinder, utan bara spontant i dressyren så skulle vi nog fasen bara fått in 5 galoppsprång eller något.. Det är ett rent kvitto på hur lösgjord och fin han verkligen blir utav hoppningen. Dels så taggar han till lite extra i början och allting blir så mycket mjukare (så var det iallafall i söndags). Och jag nämnde de till och med till den andra tjejen som lät oss vara med och hoppa "OOOJ vilken kort och fin galopp han har....nu minsann passar det men icke när vi rider dressyr!" 
 
Jag kan tänka mig att det tar längre tid i dressyren för honom att bli lika lösgjord och fin, än vad han blir i hoppningen. Dels så tror jag även att han blir mer "villig" att arbeta när det står hinder uppställda och hoppning på schemat. 
 
Hur blir era hästar vid hoppning? Tar det kortare tid för dom att bli lösgjorda än om ni skulle rida dressyr?

Kommentarer
Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥ säger:

sv; tack! :) vad tycker du om hjälptyglar?

Svar: Jag är nog lite neutral vad gäller hjälptyglar.. har nog inga större åsikter. Om dom används på rätt sätt, dvs som en hjälptygel, så fine! Men dom ska absolut inte användas i onödan eller utan någon riktig och vettig anledning :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-01-27 | 21:05:43
Bloggadress: http://neapocalypse.blogg.se/
Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥ säger:

sv; ah okej! :) klokt! Orkar inte skriva vad jag tycker om hjälptyglar här då det är olika för varje men du kan läsa lite häär om du är intresserad: http://neapocalypse.blogg.se/2014/january/vad-tycker-jag-om-2.html

Svar: De där inlägget har jag läst vettu! :D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-01-28 | 20:57:16
Bloggadress: http://neapocalypse.blogg.se/
Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥ säger:

sv; jaha ^^ ♥ ♥

2014-01-29 | 16:10:46
Bloggadress: http://neapocalypse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback