Lastningsproblem

Pariz är en väldigt känslig liten dam i sina bästa år. Hon gör allt för att vara till lags hela tiden och hon är så uppmärksam på allt man gör att det ibland känns som att man inte skulle behöva grimskaft. Men det finns ett undantag. Lastningen. Den annars så försiktiga hästen blir väldigt bestämd. Hon vill inte gå in i transporten. Vi har försökt med det mesta, locka med godsaker funkar inte och att på något sätt försöka tvinga på henne är inte ens att tänka på. Just för att hon är så känslig för hårda tag blir hon snarare ganska så skärrad och det får endast en motsatt effekt. Det jag nu gjort de senaste gångerna är att jag har lett fram henne till luckan och väntat en stund. När jag märkt att hon börjat slappna av har jag använt mig av ett dressyrspö som jag irriterat henne med på sidorna (tack Tobbe Larsson) och det har visat sig funka även om man får kämpa ett tag. Tanken nu är väl att vi ska försöka lasta henne lite då och då för att hon ska bli mer van och att det inte ska bli ett större problem än vad det är när vi väl ska någonstans. 
Har du haft lastningsproblem med din häst? Hur löste du problemet?
 
 (foto: Jenny)
 

Kommentarer
Else-Marie säger:

Vi hade stora problem med vårt första föl, vi provade allt, och då menar jag precis allting. Inget tycktes hjälpa. Men så började vi lastträna lite varje dag. Han fick gå fram till lämmen och lukta, och få en morotsbit. Och så var det bra med det. Sedan höll vi på så och lade morotsbiten lite längre in för varje gång. Och till sist så stod han på transporten. Lätt som en plätt.

2014-02-22 | 21:25:30
Bloggadress: http://skogsbergsshetland.se
Evelyn säger:

Min förra ponny var sjukt krånglig att lasta. Å andra sidan älskade han mat så ibland kunde man locka med det. Annars var det hjälplinor och MYCKET marginal med tiden. När jag övade honom utan att vi skulle åka iväg någonstans så tog jag oftast en hink med kraft och skakade lite. Och för varje gång han gick framåt i transporten fick han ta sig en tugga. Och det var för att han skulle komma på att det faktiskt är kul att komma in i transporten eftersom att en hink med kraft väntar ;)

2014-02-22 | 21:45:53
Bloggadress: http://evelynchontos.blogg.se
Lisa säger:

Vilken söt ponny :) tålamod och successivt pressa hästen, backa före hästen gör det m.m

2014-02-23 | 12:16:29
Bloggadress: http://nattstad.se/lisapeterson
Saga Paulsson säger:

Säger som kommentaren ovan, tålamod och successivt pressande!

Hade sjukt stora lastningsproblem med två c-ponnysar jag ägde förut. Den ena kastade och hade sig och den andra (tjursto) ställde sig på rampen med frambenen och vägrade gå, hon rörde sig inte åt något håll på flera timmar.
Hade lite tankegångar om hur jag skulle lösa det hela och slutade med att vi ställde upp transporten en dag och hela dagen gick åt till att lastträna. Bad alla i min omgivning att hålla sig undan och sen väntade jag ut båda två. Lockade in de, stängde, bad någon köra oss ett varv runt kvarteret, hem igen, lasta ur, lasta på osv om och om igen. Och allting på ett väldigt successivt tålmodigt sätt med mycket beröm för varje moment i lastningen. Sen den dagen har båda två bara knallat rakt in i transporten! :D

2014-02-23 | 21:37:59
Bloggadress: http://sagapaulsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback