Gårdagens ridpass

Det gick bättre än förväntat under gårdagens dressyrpass! När vi kom in i ridhuset var vi inte själva utan en till person var där vilket man får visa hänsyn till när man rider, gör övningar, möts på fyrkantspåret osv. Men det blir väldigt lätt då vi har ett par regler när man rider flera i ridhuset (håll till höger vid möte, skritt innanför spåret m.m). Hur som helst så tog jag hjälp av ett långt dressyrspö när vi joggade igång i trav. Oftast räcker det med att jag bara har spöt i handen för att han ska skärpa till sig lite extra, eventuellt lägga till de vid behov. 
 
Vi travade i volter, ställde honom utåt och inåt längst spåret och kände igenom honom i bägge varven. Testade även galoppen för att känna efter och det gick förvånansvärt bra! Och eftersom att galoppen kändes bra så fortsatte vi att jobba i just den gångarten - det var länge sen vi kunde galoppera såhär länge och verkligen arbeta aktivt så det var väldigt kul. Jag har även kommit på vad jag måste göra för att hålla galoppen kort, och det är verkligen inte en dans på rosor. Det är en stor häst som kräver enormt mycket utav ryttaren i just galopparbetet, annars flyter han iväg och det går tillslut i 190 knyck innan man vet ordet av de. Han försökte dock öka emellanåt men jag satt tillbaka för att bibehålla den korta galoppen vilket fungerade. Jag är väldigt nöjd och Mack blir väldigt fin både i galopparbetet men även efteråt. 
 

Kommentarer
Jessica säger:

Sv: Lite intressant att du frågar hur det är med ryggen "idag" - då jag oturligt nog fick en liknande resa dagen efter jag skrev inlägget och åkte på en hel del sparkar och steg på marken. Men ryggen VAR bra, tills i fredags, haha. Nu tar det emot igen. Vad är det för hobby/livsstil man lever egentligen ;)

Svar: Oj då! Det var inte meningen att "förorsaka" en sådan händelse igen hehe ;) Nu vågar jag ju knappt fråga.. men hoppas det är bättre med ryggen idag :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-02-24 | 12:51:03
Bloggadress: http://vinna.blogg.se
Jessica säger:

Sv: HAHA ;) Förstår det, men nu är det betydligt bättre och det är inte helt fel :D

2014-02-28 | 23:55:45
Bloggadress: http://vinna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback