En riktig kamp

Igår åkte jag iväg till stallet för att mocka och fixa, precis som vanligt. När jag kom tillbaka efter att ha gjort iordning hans höpåsar så stod han inne själv, och då blir det ett j*vla liv i hästen kan jag tala om för er! Han går runt (småspringer) i boxen, gnäggar och är allmänt uppstressad. Jag har tidigare fått ett tips av min ridlärare att binda fast honom i boxen så får han springa så gott han kan, men pga risken att han kanske tar sönder någonting så tyckte hon att jag kunde hålla i honom i boxen med ett grimskaft istället. Och det var precis de jag gjorde igår, gick ju sisådär.. Jag blev sååå himla svettig, fy! Jag stod vid öppningen i boxen med boxdörren stängd bakom ryggen och han stod kanske en eller två meter framför mig. Och jag bestämde att han skulle stå på just den exakta punkten i boxen och han skulle vare sig gå åt sidan eller framåt. Men vad tror ni han gjorde? Han gick framåt i stort sett hela tiden vilket gjorde att jag fick backa honom. Men efter ett tag sket han i att lyssna på mig vilket får lov att göra en förbannad! Efter hårda tillsägelser blev det aningen bättre, men han höll fortfarande på att gå framåt. Och ibland när jag ville att han skulle backa så gick han istället framåt mot mig - Och det är någonting som absolut INTE är okej! Jag fick smälla till med armbågen flera gånger mot hans bog för att han skulle lyssna, för han sket fullständigt i när jag bad honom snällt att backa bakåt. Så detta är någonting som jag kommer att fortsätta att göra varje gång han blir ensam i stallet - hålla i honom i ett grimskaft. Tillslut lär han förstå att det inte är farligt att bli lämnad ensam, men man måste börja lära honom det nångång! 
 
Och jag vet att han klarar av att vara ensam inne. För det var han nämligen hos den förra ägaren när vi skulle komma dit för att provrida för första gången - då stod han inne ensam i sin box och mumsa i sig hö. Så han kommer att lära sig - men det tar sin tid helt enkelt! För detta händer aldrig när han blir lämnad själv i ridhuset när vi rider, eller när man tar in honom själv mitt på dagen i stallet för att borsta och göra iordning honom. 
 
Har ni några tips på hur man kan vänja honom med att vara ensam i boxen? 

Kommentarer
Evelyn säger:

Usch vad jobbigt det låter som! Min häst blev tokig förut om hon blev lämnad ensam i boxen utan någon mat (hö). Men om man la in lite grann till henne så stod hon lugn och belåten! Så du kan alltid testa med att lägga in hö till honom och se om det fungerar :)

2014-02-28 | 09:33:15
Bloggadress: http://evelynchontos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback