Vilken hysteri

Nu har jag läst på ett flertal bloggar som har gett sin åsikt angående Natural Horsemanship.. vilket verkar vara ett hett ämne runtom på nätet just nu. Och jag måste få skriva av mig för vissa meningar och ord som nämns är rena missuppfattningar.. vilket är tråkigt! 
 
För det första - NH (Natural Horsemanship) är ett sätt att lära hästen att man själv är ledaren, dvs "flockledaren". Har du en häst som kan gå åt sidan mot dig eller kanske går på dig/ går om dig när ni är ute och går? Om svaret på dessa frågor är JA - då ser inte hästen dig som sin ledare helt enkelt. 
 
För tänk själva, en flock hästar i en hage har alltid en rangordning, vem som bestämmer osv. Och skulle verkligen en häst som är lägst i rang t.ex backa in / gå på hästen som är högst i rang? Nej troligtvis inte då respekten finns och den vet rangpositionerna. 
 
Men däremot, vad skulle en häst med en låg rang göra om ledarhästen börjar backa mot den? Jo, självklart så skulle den flytta på sig. Och det är alltså detta som man vill förmedla till sin häst - att det är jag som är ledaren. 
 
NH har i mina ögon ingenting och göra med vare sig hur man rider hästen med sadel, träns, benskydd eller sporrar/ spö.. Jag förstår inte riktigt varför vissa personer kopplar NH med hästens utrustning helst plötsligt? NH är ett sett för hästen att se dig som sin ledare, de har ingenting och göra med vare sig hästen vill ha en sadel på ryggen eller inte? 
 
Allt detta om NH bygger mycket på kroppsspråket som hästar använder sig av sinsemellan. Och det är de kroppsspråket som man använder sig av när man utövar NH. En häst förstår inte att en klapp på halsen när den är spänd vid en uteritt betyder "lugn nu, det är bara en brunn nära diket".. utan denna klappen betyder ungefär "duktig häst som spänner sig och är nervös". Det är så hästen tolkar det, och det är även det som man lär sig när man går diverse NH kurser. 
 
Har man en häst som Jenka som är vältränad i NH så är det väldigt lätt att fota henne lös i paddocken!

NH har hjälpt mig på många sätt och vis. För när vi köpte Mack som ny så var han svårfångad i hagen.. han vände baken till och sprang därifrån och "lekte" mest. Men efter att vi började träna NH så har dessa problem avtagit. Och självklart är inte NH till för alla, det är likadant med hoppning och dressyr - oftast finns det något som man tycker lite extra mycket om. Men att uttrycka sig som att vi "NH folket" är emot sadel, träns osv är rent skitsnack. Den kopplingen förstår jag inte alls.. 

Och jag skulle vilja påstå att NH är grunden till en bra och stabil kommunikation mellan en häst och dennes ryttare. Sedan kan man utveckla denna kommunikationen till frihetsdressyr - dvs göra tricks och annat skoj som man lär hästen. Men utan en bra kommunikation så skulle jag tro att det blir väldigt svårt att lära hästen någonting som att flytta den i skänkelvikning från marken - lös. 

Kommentarer
Irene säger:

Glad Påsk till dej oxå
Bra och kloka synpunkter i inlägget om NH Vi hörs IL

2014-04-19 | 07:51:50
Natural Ponies - Tuuli säger:

Många tycker att jag är helt dum i huvudet för att de tror att min uppfattning av NH är att rida utan utrustning, men självklart är det inte så. NH är ett tankesätt och det är även så jag "tänker" i alla situationer - att jag rider t.ex bettlöst har ingenting att göra med det.

NH har även hjälpt mig och min ponny en massa i kommunikationen, tidigare sprang han alltid över mig och ignorerade mig totalt men nu är vi väldigt samspelta :) Sedan är det ju fruktansvärt roligt att träna löst med hästen också, det skulle garanterat inte funkat om vi inte tränat så som vi gjort nu!

Svar: Ja men precis! Det är därför jag inte förstår varför vissa kopplar NH med hästens och ryttarens utrustning..? Det är en helt galen koppling och även ett tecken på att dessa personer faktiskt inte har läst på sig om NH - gör om gör rätt med andra ord! Och som du nämner så har NH hjälpt mig och min häst också något enormt!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-04-21 | 10:09:50
Bloggadress: http://naturalponies.blogg.se
Johanna Berg säger:

Wow! Vacker häst!

Svar: Det måste jag nog få hålla med dig om!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2014-04-21 | 12:57:32
Bloggadress: http://fames.se/johannaberg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback