Att söka efter den rätta

Är det en såkallad läromästare eller en unghäst som man ska köpa som ens förstahäst? Svaret på frågan beror på hur rutinerad man är själv som ryttare. Har man ridit unghäst tidigare? Har man kunskapen att hantera samt utbilda dessa? Om svaret är nej - så faller det naturligt att man köper en läromästare, alternativt en icke-unghäst hehe. 

Det verkar som att det idag är rätt så vanligt att den första hästen eller ponnyn som man köper inte alls passar i jämförelse med ryttarens kunskap. Och om det inte funkar så blir det automatiskt ingen rolig hobby eller sport att hålla på med, om man tänker framåt i tiden. 

Jag hade tänkt berätta hur vi tänkte när vi letade efter en passande häst till mig. Åldern på hästen skulle ligga mellan 10-15 år och det skulle vara en valack. Den skulle vara utbildad och tävlad - dvs lugn vid ny miljö (ex tävlingsplatser), och självklart grundutbildad i dressyr. Det skulle inte vara någon häst som jag skulle bli tvungen att grundutbilda som exempelvis en unghäst. Utan en häst som jag kunde utveckla tillsammans med.  

Därefter hittade vi Mack. En storhäst som var utbildad i dressyr men inte tävlad i den grenen pga ryttarens intresse (vad jag förstod de som). Däremot var han tävlad i hoppning upp till 1.25 cm och ansågs vara en läromästare i just hoppning - vilket jag behövde då jag i stort sett bara hade tränat dressyr med Jenka (dock hoppat ibland samt på ridskolan). 

I det stora hela känns det som att vi ger och tar av varandra. Mack är jätteduktig i hoppningen och på så vis lär han mig. Och tvärtom i dressyren, potencialen finns - absolut. Men både jag och min medryttare fortsätter att träna honom på de som vi stadigt klarar av rent allmänt och som han då har lite svårare för. Förstår ni min syn på det hela? Mack = Hoppning, jag = dressyr, och tillsammans blir det en bra kombination där vi lär av varandra, ungefär! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback