Problem som uppstår

Som jag kanske har nämnt tidigare så är det inte en helt fri fröjd att rida ut på Mack ensam. Han blir lätt nervös och "stissar" upp sig, och giraffhalsen kommer smygandes fram. Och det är när han blir nervös som det kan vara väldigt skönt att ha en till häst med som kan lugna ner allting. Det går jättebra att rida ut tillsammans med någon/några andra. Men såfort man rider ut själv så kan han lätt bli spänd. Dock går det att rida på ängen en bit bortom ridhuset själv, vilket är skönt. Men nu åter till problemet. När han blir spänd så drar han upp huvudet och får värsta giraffhalsen, och på så sätt så bildas det (eller hur det nu va) enzymer som resulterar till att hästen förblir nervös/spänd. Så man vill alltså att hästen ska ha halsen lågt ner så att man inte triggar igång dessa enzymer. Jag har tänkt på att införskaffa en martingal eller en thiedemantygel som kan hjälpa till att förhindra att han får en giraffhals. Ibland har det även hänt att han har börjat småtrava och då är det riktigt svårt att få stopp på honom när han har den långa giraffhalsen liksom.. Vad tror ni om detta? Det kan helt klart vara värt att testa tycker jag.
 
Men jag vet dock inte vilken av alternativen som jag ska testa först, martingal eller thiedemantygel?



Jenka var likadan som Mack för flera år sen. Numera är hon lugnet själv när man rider ut! 

Kommentarer
Anonym säger:

Fin häst :D

Svar: Jag håller fullkomligt med dig!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-11-12 | 13:19:23
Bloggadress: http://amandadudas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback