Dagens styrkepass

Tanken inför kvällens ridpass var att träna på ett hinder på rakt spår, vilket var lite knepigt på hoppträningen sist då Mack drog sig utåt mot väggen ett flertal gånger. Dock var det ingen idé att ta fram något hinder då det var två andra i ridhuset när jag kom dit, sedan kom det in flera och då funkar det inte att ett hinder står uppställt. Så vi ändrade om planen och vi tränade kondition istället, dvs trava i fem minuter och sedan skritta i två minuter. Och sen kör man igen - trav i fem minuter - skritt i två - trav i fem minuter - skritt i två osv. Tillsist är det galoppen då vi galopperar i en minut. Och det är oerhört viktigt att jag sitter tungt tillbaka lutad då det annars blir en framvikt vilket oftast resulterar till att Mack saktar av till trav. Han gjorde de ett par gånger idag, men sedan sa mamma till mig att jag nästan var framåt lutad i galoppen... så när jag verkligen tänkte på att luta mig tillbaka så gick det oerhört mycket bättre! Det märks att han har stärkt sig och det är riktigt kul att se, all träning som både jag och min fantastiska medryttare gör ger goda resultat. Dock var han som en giraff i början - halsen högt upp i vädret emellanåt. Men en av tränarna som jag rider för förklarade för mig att det inte är något att bry sig om då han känner efter i nacken vart han ska ta vägen. Och efter en stund hittar han formen och känner då att "ja nämen de här var ett skönt ställe att ta vägen på". Och tack vare denna konditionsträningen så blir han även riktigt mjuk och fin, så det är jättekul att köra detta en gång i veckan. 
 
Imorgon kör vi hoppträning!
Men innan dess så har vi insläppet i stallet, så det blir perfekt :)
Fina Peggy! 

Kommentarer
Amanda säger:

Så söt :D

Svar: Jag håller med dig, liten och sån go häst :D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-11-12 | 21:45:03
Bloggadress: http://amandadudas.blogg.se
Ellen säger:

Gud vad söt ponny! :D

Svar: Javisst är hon söt? :D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-11-13 | 20:13:34
Bloggadress: http://ellenlinneahansson.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback