Före, medan och resultat

När jag kikade igenom mina bilder (som är ett x antal hundra stycken) såg jag en redigerad bild som jag inte lagt upp och visat. Därför tänkte jag visa lite hur processen går till när lilla jag redigerar bilder. Som jag har sagt tidigare så redigerar jag inte alls mycket, det beror mycket på hur orginalbilden ser ut. Men om orginalbilden är helt kass, dvs ingen fokus alls/ taskiga färger så brukar jag inte orka att ta mig an och redigera dom. Om jag inte är på ett sådant redigeringshumör då allt är möjligt ;) Jag börjar alltid med att redigera bort onödiga grejer i bakgrunden innan jag sätter igång och redigerar själva bilden med färger osv. Och när jag gör det så börjar jag alltid att redigera Nivåer. Nivåer gör så att färgerna i bilden kommer fram ännu mera och blir starkare. Sedan brukar jag fixa till Intensitet/ Kontrast där Intensitet står för hur ljus bilden ska vara, och kontrast står för hur starka färger det ska vara. Om jag sedan tycker att motivet (t.ex hästen) är lite mörk och har en skugga på sig så brukar jag ibland lägga till Skugga/ Högdager där Skugga står för att ljusa upp där det finns skugga i bilden och Högdager mörkar ner områden. Det jag gör härnäst är att lägga på lite skärpa om det behövs. Och om jag tycker att bilden behöver livas upp ytterligare så lägger jag på Fotofilter vilket gör att bilden får en lite orangea nyans (om jag väljer den färgen). 
 
Här kan ni se orginalbilden till vänster högst upp, sedan hur det blev efter att
jag redigerat bort huset, staketen m.m och till sist resultatet.

Fina Peggy!

Kommentarer
Evelyn säger:

Sån fin bild! Känns som att jag spammar eran blogg på kommentarer...men jag tycker så mycket om den!^^

Svar: Tusen tack! Nämen åh, vad glad jag blir av att få höra de!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-07-28 | 14:54:47
Bloggadress: http://evelynchontos.blogg.se
Linnéa Björkström säger:

Jag skulle aldrig ha tålamodet att ''radera'' bakgrunden för en bild till bloggen, så bra jobbat! Det enda jag gör är att förstärka färgerna lite extra :)

Svar: Haha jadu, ibland undrar jag också hur jag orkar! ;)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-07-28 | 15:45:03
Bloggadress: http://linneabjorkstrom.blogg.se
Friskey säger:

Bra jobbat! :) Och vilken otroligt söt ponny! :D

Svar: Tack så mycket! :D Ohja det är hon verkligen!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-07-28 | 21:54:32
Bloggadress: http://friskey.horseworld.se
Matilda säger:

Såå sööt :)

Svar: Javisst är hon!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-07-29 | 23:31:32
Bloggadress: http://hhoppryttarnaa.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback