Dagen började tidigt

Redan klockan åtta imorse ringde alarmet på mobilen och det var dags att stiga upp. Ett ridpass med Mack väntade och det var bara att ge sig iväg på cykeln hur trött jag än var. Jag red i lite över en timme i ridhuset och det var minst sagt ett välbehövligt ridpass! När vi satte igång själva arbetet tränade vi på öppnor / slutor, gjorde en volt såfort han kändes fin i öppnan eller slutan. Vi gjorde även ett par serpentinbågar då han har en tendens att skynda på allting när man ska rakrikta för att sedan ställa om. Men den här gången så gick det väldans bra och han hade inte bråttom överhuvudtaget, med andra ord så väntade han på mig och på mina hjälper. 
 
Efter att vi hållt på i ungefär 45 minuter fick han skritta ett par varv innan vi körde igång med galoppen. Och han har en tendens att kunna dra utåt med ytterbogen på den öppna delen, nästan så att han gör skänkelvikning. Det kanske hände någon enstaka gång, annars gick han jättefint även där. Jag har även fått hjälp och tips av tränare hur jag ska göra när han börjar att dra sig utåt - höja båda händerna. Som ett avslut ville jag försöka sätta fattningar från skritt direkt till galopp. Testade först i höger varv då han är lättare där. I början blev det några enstaka steg i trav innan galoppen kom, men så fort galoppen kom direkt ur skritten så bytte vi varv och testade samma sak i vänster varv. När han väl satte fattningarna i de andra varvet fick han trava av sig med halv långa tyglar och sträcka på halsen. En helt fantastisk känsla när han fortfarande gick i form fast med långa tyglar. Min lilla goding! 
 
Mack idag:)

Kommentarer
fanny & Filippa-hästblogg säger:

Härlig bild!

Hoppas du haft en bra dag :)

Svar: Tack så mycket, ohja det har jag verkligen haft :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-07-31 | 18:21:08
Bloggadress: http://syrrornaenstrom.blogg.se
Vanessa & Ville-Dressyr ska det vara! säger:

Så charmig bild då! :D
Fin blogg ni har!

Svar: Haha ibland kan han vara rätt charmig vettu ;) Tack detsamma!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-07-31 | 18:28:30
Bloggadress: http://russetville.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback