Hur många timmar?

Jag har fått lite frågor kring hur länge jag anser att en häst ska vara ute respektive inne varje dag. 
Det varierar väldigt mycket. Man kan inte säga exakt hur många timmar. Hästar är ju i grund och botten ett vilt djur som alltid är ute i alla typer av väder. Så länge de har att äta klarar de sig allt som oftast fint. Jag kan tycka att det är sämre att låta hästarna vara ute för lite än för mycket då de behöver röra sig för att må bra. I vårat stall är hästarna ute dygnet runt på sommaren då det hela tiden finns gräs att beta och varje ägare ansvarar för att ge sin häst kraftfoder efter att de har ridit. På höst och vår har vi ett insläpps -och utsläppsschema som vi använder oss av. Varje dag är det en person som ansvarar för utsläpp och morgonfodring på morgonen och en person som ansvarar för insläpp och kvällsfodring på kvällen. Hästarna har fortfarande en del gräs i hagen som de klarar sig på under dagarna, men de får stå inne under nätterna (ungefär 20.00-07.00) och får då extra hö i boxen. Under vintrarna fixar vi så att de alltid har något att äta i hagarna under dagarna och vi har även ett middagspass på schemat. Precis som på våren & hösten har vi en som släpper ut hästarna på morgonen och en som kvällsfodrar på kvällen, men under vintern är det middagsfodraren som släpper in hästarna, så hästarna kommer in lite tidigare (oftast 17.00 - 18.00 någongång). 
Självklart kan det ju vara så att vi tar in dem tidigare av någon anledning. Under somrarna kan vi ibland ta in dem mitt på dagen för att de ska få svalka sig lite. De går ju annars ute dygnet runt. Skulle det börja åska riktigt rejält kan vi också ta in dem då vissa hästar kan bli nervösa av åska.
Hur gör ni i stallen där era hästar är uppstallade?
 
 
/Selma

Kommentarer
Anna säger:

Min häst dog ju i somras men kan berätta hur jag hade det med honom. Han stod hemma i lösdriftstall där han på vinter och tidig vår/sen höst fick rundbal i hagen att äta ur när han ville. På sen vår och tidig höst brukar han äta gräs i hagen och då det är lite dåligt gräs kompenserade vi med några kilo hö per dag. Kraft fick han efter jag ridit honom. På stall Sittac där jag tränar hästar står de ute dygnet runt på sommaren, vintertid och så står de inne på nätter och får hö, Har höbalar ute som de får äta ur när de vill i hagarna och höst/vår som mion häst bara att de gick in på natten fast ganska så sent. Där Silva står får de mat fyra ggr per dag och på sommaren står de ute dygnet runt annars går de in runt 20.00! ;)

Svar: Åh så tråkigt!! Det låter väldigt bra !! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 19:14:52
Bloggadress: http://stallnorm.blogg.se/
Julia säger:

Vi står i ett stall där hästarna kommer ut runt 7 och kommer in när det börjar bli mörkt helt enkelt. Så under den mörkaste vinter tiden har dem fått komma in runt 15.00 men nu blir det ju bara ljusare och ljusare så nu går dem ute till ungefär 16.00-16.30!
Under sommaren så går dem tyvärr inte ute dynet runt då vi har för mycket knott så dem blir uppätna :( Må-fre samt söndag tar ägaren alla fodringar samt in och utsläpp, och på lördagar delar vi i stallet på lunch, ut och in släpp :) Nattningen tar stallägaren!

Svar: Det låter mycket sunt! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 19:29:32
Bloggadress: http://jensenjulia.blogg.se
Linn säger:

Jag skickade ju en fråga som handlade om detta och jag tycker att det låter bra som ni har.Jag skrev ju att jag tyckte det var mindra bra att man har ute hästarna när det är lerigt och blöt inget att äta för dom kan ju inte vandra vidare till nytt gräs som vildhästar kan utan dom är ju instängda i världens lerpöl utan att ha något att äta. Då tycker vissa att det är bra att dom får vara ute så länge.Då menar jag sådana stall som har väldigt leriga hagar.Men ni hade det ju så att era hästar får ju ändå hö i hagen o så där :)

Svar: Jaa, det gjorde du! Jag förstod att det var så du menade och jag skrev utifrån vårat perspektiv :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 19:36:40
Bloggadress: http://www.linnschreiber.blogg.se
Hanna Olsson säger:

Nu står min häst ute från morgon till kväll, med till gång till hö och vatten när hon vill. :) Men självklart om det är jätte kallt får hon gå in tidigare och gå ut senare osv ^^

Svar: Det låter riktigt bra!! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 20:17:11
Julia Jonsson säger:

Gillar verkligen eran blogg!

Svar: TACK snälla!! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 20:17:32
hanna säger:

Lösdrift här då! :D

Svar: Härligthärligt! :D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 21:25:40
Johanna L säger:

Jag har ingen egen häst men i stallet jag rider går dom flesta hästarna på lösdirft, de har alltid tillgång till hö nu på vintern ^^

Svar: Vad härligt, jag gillar lösdrift! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 21:49:23
vilma säger:

guud vad du är söt kolla gärna in min blogg puss <3<3<3

Svar: Tack snälla! <3
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 07:14:27
Bloggadress: http://vilmakarin.blogg.se
Olivia säger:

Vi har alla på lösdrift året runt med begränsad fri tillgång till grovfoder :)

Svar: Åh. Lösdrift låter rätt lockande :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 08:22:10
Bloggadress: http://stalldrangarna.blogspot.com
Elin säger:

Är fodervärd till en häst på min ridskola och där är ridskolehästarna ute dygnet runt från ca. Maj- ca Oktober beroende på hur vädret är. De tas in vid ca 15 för att hinna äta grovfoder och kraftfoder innan första lektion kl 16 eller 17 och släpps ut efter sin sista lektion (Ponny kl 19 och häst kl 21/22)
Utom när de är på sommarbete då då är det ju ute hela tiden.
På vintern när de är inne på natten så går de ut vid 9 och in vid 15. Alla går tillsammans i stora hagar uppdelat ponny och storhäst.

Svar: Det låter mycket bra!! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 11:43:59
Michelle säger:

I mitt stall så har vi en person (han som äger gården) som morgonfodrar och släpper ut hästarna på vardagarna. På helgerna morgonfodrar han endast och vi andra har ett schema på vem som släpper ut när. På vintern lunchfodrar vi dem eftersom det inte finns så mkt att äta då och eftersom det är kallt behöver de den extra maten. Insläpp och så sköter man själv, inte nån speciell som tar alla hästarna utan man sköter det själv helt enkelt. Självklart kommer man överens om att man kan hjälpas åt så att inte alla behöver åka och ta in just sin häst. De är ute rätt länge. Samma tider som era hästar faktiskt. På somrarna går dem ute dygnet runt :)

Svar: Okej! Ja, det låter mycket bra!:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 20:35:23
Bloggadress: http://olikaliiv.blogg.se
Tjej från Finland =) säger:

På mitt ena stall är hästarna ute från 08.00 - 14.00 och efter det rids de hästar som skall ridas medan de som har ledigt får gå ut på nytt från 16.00 - 19.00. =) Mat får de på morgonen, dagen och kvällen. På dagen mockas det ut ordentligt och på kvällen tas ännu de nya högarna bort som kommit speciellt av dem som ridits och sedan stått inne resten av kvällen. På mitt andra stall är hästarna ute från 08.00- 21.00, men om vädret är bra får de stå ute hela natten också. =) Boxarna mockas undertiden hästarna är ute och så får de 6 små portioner mat under dagen. Så det varierar ganska mycket! =D

Svar: Ja, det varierar ju från stall till stall! :D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-01 | 11:34:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback