Färska upp minnet

Usch vilket tråkigt väder det har varit idag. Halt, slask, plask och som pricken över i'et började det att snöa under dagen. Nej usch. Jag gick ner till stallet och började mocka och fixa allt som hör till innan jag satte igång med att göra iordning Jenka. Min plan för dagen var att träna NH (Natural Horsemanship) med henne i paddocken, vilket det blev! Jag tog fram tre stycken sockerbitar så att vi kunde göra lite slalom emellan dom. Vi tränade på det vanliga som att stanna och backa. Men idag la jag till andra övningar som bland annat framdelsvändning och skänkelvikningar. I början gick det lite trögt men efter ett par försök gick det tillslut! Hon är väldigt lyhörd normalt sett och det var inget undantag under denna träning. Det är exakt samma sak om man ska flytta henne åt sidan i stallgången, man behöver bara ta upp handen en bit ifrån hennes bakdel så vips - flyttar hon på sig. 
 
Förövrigt tuggade hon nöjt på bettet och hade bättre fokus än vad förväntat mig, vilket är bra! Tack vare NH så får hon arbeta och tänka, och på så sätt färska upp sitt minne med vad vi har tränat på sen innan. 
 
Brukar du träna NH med din häst? 
 
/Jenny

Kommentarer
Emma Klang säger:

Gör det ibland, fast jag och min ponny klickar inte riktigt inom det.. Haha :D

Svar: Aj då, det är bara att träna vidare och hoppas att det klickar i fortsättningen!:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-29 | 20:58:53
Bloggadress: http://vintagestyle.blogg.se
Johanan L säger:

Jag har tränat det med mina gamla medryttar häst Xet, det gick fakriskt riktigt bra. Han blev som en liten hund. Han var bäst på att stegra på kommando, han kunde till och med gå när han stod på två ben ^^ Fast nu är han såld till Göteborg...

Svar: Oj, nästan en cirkus häst haha! Då förstår jag att det gick bra, vad kul! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-29 | 21:02:07
Lovisa säger:

Min medryttares ägare bruakr göra det ibland men jag har inte gjort det så mycket än :)

Svar: Jag kan rekommendera dig att testa, det underlättar hanteringen, verkligen!:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-29 | 21:11:54
Bloggadress: http://www.nattstad.se/lollolisa
Hanna Olsson säger:

Jag gör det, oftast nån gång i veckan ^^

Svar: Härligt härligt!:D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-29 | 21:21:02
Samantha Johansson säger:

Tycker inte riktigt NH är något man tränar, utan mer ett sätt att tänka på och något man alltid "tränar" när man umgås med hästen. :)
Älskar headern btw, grymt snygg! :D

Svar: Jo det är förstås sant! Men å andra sidan kan man ta en dag då man trimmar lite extra i paddocken, kanske på nya saker. Men jag förstår hur du menar och håller med! Tack så hemskt mycket! :D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-29 | 22:01:14
Bloggadress: http://samanthajohansson.blogg.se
Tjej från Finland =) säger:

Jag brukar inte träna det sådär målmedvetet, men mina sköthästar kan nog vänta lösa, följa fritt osv. Närmast kunskaper som underlättar vardagen =)

Svar: Åh okej! Ja men precis, man har en stor nytta av det i hanteringen :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-29 | 22:52:29
Mirra säger:

Jag tränar NH några gånger i veckan. NH är det bästa som har hänt mig å min ponny
Btw: har frågestund på min blogg

Svar: Vad kul och höra! Ja NH är verkligen bra :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 11:14:20
Bloggadress: http://MirraMarika.blogg.se
Evelinn Bladström säger:

Ja, jag brukar träna NH :)

Svar: Vad kul och höra! Vad brukar du träna på då?:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 12:53:50
Bloggadress: http://evelinnbladstrom.blogg.se
Julia Jonsson säger:

Tyvärr så har jag ingen egen häst som jag kan träna nh med :c

Svar: Åh :/ Hur som helst så är det väldigt bra och kul!:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 15:57:02
Emelie säger:

Ja jag brukar träna det, det är ju både bra för en själv att koncentrera sej via, och samma sak för hästen :) men brukar inte köra för hårt då både jag och bumblebee älskar att rida ut i skogen efter ;)

Svar: Ja men precis! Haha, ja en tur i skogen är väldigt härligt de också ;)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 16:04:30
Eliin! säger:

Nej, jag har ingen häst men ska skaffa det i sommar tror jag. När jag har det så ska jag nog träna det. Lycka till med din träning.

Svar: Där ser man, hoppas du hittar en fin häst! Tack så mycket :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 16:06:56
victoria säger:

jag brukar inte.. men min kompis brukar så på så sätt vet jag vad det är osv :) riktigt bra för hästen! :D

Svar: Oh okej, där ser man! Ja det är verkligen bra för hästen!:)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 16:26:35
hanna säger:

Japp det tycker jag är kul :)

Svar: Ja det är samma här! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-30 | 21:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback