Bra eller dåligt?

Jag hade tänkt prata lite om ridskolor och hela den verksamheten som drivs. Enligt mig är det väldigt nyttigt att få rida på ridskola, det är min personliga åsikt. Man får dels rida olika typer av hästar vilket resulterar till en lite bredare erfarenhet och dels så lär man sig en himla massa saker! Vi får inte glömma bort att man har det väldigt roligt på vägen med alla andra i ens grupp, en stor gemenskap. Det här med att få möjligheten att rida olika hästar är väldigt positivt. Ena perioden kanske man har fått en häst som är en anings het/ snabb, medan man den andra gången får en häst som kanske är lite seg/ slö av sig. Genom att då ha ridit den pigga hästen i en period har man fått en större kunskap och man vet bättre till nästa gång när man sitter på en häst av samma temperament. Likaså gäller en seg och slö häst, man har då fått tänka om och kanske måste rida på ett helt annat sätt gentemot den piggare hästen. Variation skadar inte!

 

Till exempel så har jag nu en häst vid namn Tammie, som både är pigg och slö. Kanske borde skriva pigg och lat. Men om jag ser tillbaka till den allra första gången jag red henne och om man tittar idag så är det en klar skillnad. Och det är just detta som är så himla bra med ridskolor - variation. Jag kommer ihåg att jag en gång fick rida istället för pappa i hans grupp. Och han hade en en häst vid namn Copico som är rätt så seg och bekväm av sig. Otroligt sköna gångarter och en fin och naturlig form. När jag sedan skulle rida i min grupp som är efter hans så blev det verkligen en skillnad mellan häst och häst, mellan Copico och Tammie. På så sätt kan jag tycka att ridskolor är väldigt bra, speciellt om man är nybörjade och ska bygga upp en bra och stadig grund.

 

Vad tycker du, är ridskolor bra eller dåligt? 

Lykke Li från utställningen i lördags.
 
/Jenny

Kommentarer
My säger:

Jag har frågestund på min blogg idag :) Gå gärna in och fråga.
http://dressyrmy.blogspot.se/2013/01/fragestund.html

2013-01-31 | 09:19:17
Bloggadress: http://www.dressyrmy.com
Julia säger:

Jag har ridit i ca 13 år nu varav ca 4 på ridskola och tyvärr lärde jag mig knappt någonting :(
Det var först när jag började rida privat som jag verkligen fick ut något av min ridning!
Däremot tror jag att ridskola kan vara en bra start om man hamnar på en bra ridskola. Men som till mina små syskon köpte vi nu en shettis till istället, så dem verkligen får lära sig! Passar oss mycket bättre :)

Svar: Vad tråkigt och höra det! En bra ridskola är ju prio ett för att kunna ta sig vidare i utvecklingen. Men det är som du säger, det kanske inte passar alla utan det går bättre när man rider privatlektioner själv :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 09:54:58
Bloggadress: http://jensenjulia.blogg.se
Ebba Granander♥ säger:

åå vilken söt bild ;)

Svar: Tusen tack Ebba! :D
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 10:07:56
Bloggadress: http://greatponnys.blogg.se
Elin säger:

Jag tycker ridskola är bra! Just för att man får variationen med många olika hästar. Man får också lära sig grunderna på trygga och säkra hästar. Tumme upp!

Svar: Ja exakt, jag håller med dig! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 11:22:58
Hanna säger:

Håller med till 100% Verkligen, bar sagt !:)

Svar: Vad härligt och höra, tack! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 13:26:20
Hanna Olsson säger:

Jag tycker det är bra med ridskola, men det beror ju helt på vilken man går på! :)

Svar: Ja precis! Man ska känna sig trygg, välkommen, ha roligt och framförallt tycka att man själv utvecklas :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 13:45:45
Julia Jonsson säger:

Åh vad fin bild på henne!

Svar: Tusen tack!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 13:47:34
Linda säger:

Du har helt rätt i det du skriver! Jag tycker också att det är bra med tanke på variationen, tror man lär sig mer av att rida en häst som man kanske egentligen inte ville rida från början pga. att den är pigg/slö. När man blir "tvingad" tror jag att man lär sig att uppskatta varje häst på olika sätt :)

Svar: Ja men precis, jag håller med dig! Det har hänt mig flera gånger att jag fått hästar som jag i själva verket inte velat ha. Men på så sätt har jag blivit några erfarenheter rikare och som jag då har med mig i bagaget tills nästa gång :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 15:17:51
Bloggadress: http://howedoit.blogg.se/
Noomie Sundell säger:

Eller hur! :))
Jag tycker att ridskolor är bra, just för att man får möjligheten att rida många olika hästar. Dock tycker jag att de borde lära ut mer om hästens beteende. :)

Svar: Jo men jag håller med dig angående det med hästens beteende! De borde erbjuda kurser om just de, helt klart! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 15:52:09
Bloggadress: http://lexx.blogg.se
Ponnydressyr - Nathalie säger:

Gillar din header! :)

Svar: Tack så mycket! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 18:12:39
Bloggadress: http://ponnydressyr.se
Linnj säger:

Allt bra? :D

Svar: Jadå allt är fint! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 19:47:36
Bloggadress: http://linnj.blogg.se
Michelle säger:

Hej!
Jag håller nog faktiskt med dig vad gäller ridskolor. Man får en bra grund där ifrån, man får lära sig det man bör kunna för att sedan kunna utveckla det lite mer. Och det här med att man får olika hästar, det är både roligt och bra. Så håller verkligen med dig!
Jag började själv på ridskola en gång i tiden och det var ju höjdpunkten på hela veckan! Att få åka till stallet och vara med dem djuren man älskar. Har nu idag en foderhäst som jag tar hand om. Nästa steg blir en egen. Så man får som sagt en bra grund av att rida på ridskola :)

Svar: Ja men verkligen! Ridskolor är bra och bygger upp en grund som är stadig och som man senare kan ta sig vidare med. Åh vad kul att du har en foderhäst, får hoppas att det går bra för er! :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 20:30:31
Bloggadress: http://olikaliiv.blogg.se
Thilda säger:

Jag tycker att det är bra med ridskolor, precis som du säger :) Supersöt ponny ;)

Svar: Härligt att du tycker det! Ja hon är oerhört söt :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-01-31 | 21:13:12
Julia säger:

Åh, jisses vilken söt ponny!

Svar: Haha awe, ja hon är verkligen söt!
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-02-05 | 00:55:14
Bloggadress: http://ohjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback