Nom nom

Har ni testat dessa saltstenar som på bilden nedan? Om inte, så kan jag starkt rekommendera dom när man ska ge en belöning, eller till stressade hästar vid veterinärbesök, när hovslagaren kommer osv. Jag har exakt den på bilden, den gula, och den används flitigt må jag säga! Bara nån vecka efter att vi fått hem Mack så var han svår att få ut ur hagen. Det räckte inte med varken morötter eller äpplen att ha och locka med, inte för den där smarta hästen.. Så för att han ska tycka det är roligt att ens komma ut från hagen så får han alltid slicka i den där burken när jag har hämtat ut honom. Och under dom senaste månaderna så har det inte varit några problem alls att hämta honom. Fast jag brukar även ha med en näve kraft som han kan tugga på medan jag spänner fast grimskaftet, men dom få gångerna som jag har glömt kraften så har de inte varit några problem. 
 
Vi fick faktiskt burken från Husaby Hästklinik när Jenka var där för ca ett år sedan. Under röntgen med henne så fick hon stå och slicka på den. Men i efterhand så kom vi i underfund med att Mack behöver den mer än Jenka då hon varken är svår att få in i hagen eller någonting liknande. Det blir som en kul grej för Mack varje gång han kommer ut från hagen, vilket är positivt! 
 

Kommentarer
Evelyn säger:

Jag använde en grön sådan burk till min förra häst. Hon kunde tyvärr lätt stressa upp sig när man skulle lasta iväg henne. Men efter att hon fått slicka i burken vid varje lastning så har det funkat prima, av någon konstig anledning :)

2013-12-06 | 11:30:01
Bloggadress: http://evelynchontos.blogg.se
Ida Barsk - Sveriges Nordligaste Hästblogg säger:

Jag har en sån i orginal till min pålle! Hon som vanligtvis är så himla kräsen med allt hon stoppar i sig, älskar den. Jag brukar låta henne stå med den när jag gör iordning henne och efter ridpasset, himla uppskattat ;)

2013-12-07 | 23:28:09
Bloggadress: http://idabarsks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback