Nu ska det byggas muskler

Jag pratade med mamma för någon dag sedan när jag berättade hur mycket Mack hade protesterat när jag gjorde skänkelvikningar i trav. Och vi kom fram till att han måste bygga mer muskler och träna konditionen. Det finns en superhärlig lång grusraka som jag och mamma funderar på att rida lite då och då och verkligen galoppera fram och tillbaka för att få upp ett bra flås. I början kommer dom säkert tycka att det är hur skojigt som helst, men det är när de börjar ta emot för dom som det byggs muskler på riktigt. För Mack har verkligen all chans i världen att bli en riktigt duktig dressyrhäst. Dock finns inte styrkan där ännu, så det är något som vi kommer få träna upp honom i på lång sikt såklart. För visst är det en skillnad på dressyrhästar och hopphästar vad gäller deras konditioner? En hopphäst ska kunna utföra en banhoppning på kanske 1-2 min, medan en dressyrhäst ska kunna utföra ett helt program på ca 5 min. Dressyrhästen ska kunna ha orken att bära upp sig själv i alla dessa minutrar, likaså gäller hopphästen - dock ska den orka komma över hinder istället och vara väldigt snabb och kvick. Det är helt klart en skillnad vad gäller deras kroppsbyggnader också. När jag var yngre och var på ett ridläger så visade ridläraren upp sin egna dressyrhäst samt en hopphäst som tillhörde hennes väninna. Och vi barn kunde verkligen se en skillnad på deras kroppstyper bara genom att titta och jämföra. Då dressyrhästen var grövre och mer robustare, medan hopphästen var mindre och smäckrare. En riktig häftig syn! 
 

Den framtida dressyrhästen, och hopphästen såklart som han redan är ;)

Kommentarer
Victoria säger:

Hej fin blogg!
Idag släpper vi från Victoriahavelid.blogg.se & AlvaC.webblogg.se, vår alldeles nya blogg ihop - PonnyPiloter.blogg.se!
Vi känner inte varandra sedan innan, men har nu bestämt att det är dags. Vi presenterar PONNYPILOTER.BLOGG.SE

Vi är 2 målmedvetna och drivna tjejer som brinner lite extra för hästhoppning & självklart bloggning. På vår blogg kommer du kunna läsa om oss & våra ponnyer's väg upp i eliten på de allra största tävlingarna. Ni kommer få ta del av en massa roliga saker, som blir allt mer spännande. Ni kommer få läsa om tips, åsikter, få se massa videos & bilder. Ni kommer helt enkelt få följa oss & våra liv på Ponny Piloter. Vi är inga vanliga ponnyryttare, Vi är Pnny Piloter!
Kram Victoria

(Ber om ursäkt ifall du inte tyckte denna kommentaren var nödvändig)

2013-08-17 | 19:57:09
Bloggadress: http://ponnypiloter.blogg.se
Nora Bååth säger:

Hur kommer du lägga upp träningen för konditionen, hur ofta och hur länge kommer du lägga fokusen på konditionen

Svar: Minst en gång i veckan iallafall! Beroende på om jag har någon som kan rida med ut som sällskap så blir det galoppträning ute, annars blir det intervall träning i ridhuset/ paddocken. Och när vi kör intervall så travar vi i 5 minuter för att sedan skritta 1 min, trava 5 minuter igen osv :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-08-17 | 20:37:08
Bloggadress: http://norabaath.horseworld.se
Friskey säger:

Att galoppera hjälper verkligen supermycket! Jag har gjort galoppträning ute i ca 2 veckor (inte varje dag såklart) och märker stor skillnad. Jag har fått en helt annan galopp med mycket mer bärighet och tryck i. Så det ger verkligen resultat! :)

Svar: Åh vad kul och höra att det ger resultat! Nu ska det allt galopperas ;) Måste även passa på att fråga hur ofta du galopptränar ute? :)
Selma & Jenny - Närkeryttarna

2013-08-18 | 11:42:00
Bloggadress: http://friskey.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback